Brösarps utegym

Adress: Brösarps IF, 273 50 Brösarp Visa karta

Adress: Brösarps IF, 273 50 Brösarp

Ett utegym för hela kroppen i Brösarps backar.

Utegymmet består av olika redskap/stationer, såsom "dips", "situtps", "räckhäv" och "plyometrisk träning". Två bautastenar finns även för stretching eller annat kul. Utegymmet ligger i anslutning till motionsspåren, 2,5 km och 5 km, samt elljusspåret 1,75 km. Träningstips och översiktskarta till motionsspåren finns på en informationstavla på plats.

Skogsmulles träningstips:

Bild 2: DIPS. Välj önskad höjd och bredd. Starta rörelsen med raka armar. Sänk dig sakta tills axlarna är i linje med armbågarna. Pressa dig sedan tillbaka till startläget. Muskler som tränas är bröst och armar (triceps).

Bild 3: RÄCKHÄV. Välj lämplig höjd. Sänk axlarna aktivt och dra dig upp tills hakan når stången, håll emot på vägen ned. Fokus på ryggmuskulaturen: välj att ha handflatorna vända bort från dig. Fokus på armmuskulaturen: fatta stången med handflatorna mot dig. Muskler som tränas är rygg (lats) och armar (främst biceps).

Bild 4: LÅGA RÄCKHÄV. Detta är en lättare variant av hög räckhäv. Välj det låga räcket. Lägg dig under ribban så att du kan dra dig upp och nå den med bröstet. Böj eventuellt benen för att sänka belastningen. Muskler som tränas är rygg (lats) och armar (främst biceps).

Bild 5: SITUPS. Placera fötterna som på bilden med böjda ben. Fokus på mage och höft - häv dig upp till sittande position, håll emot på vägen ned. Med fokus på mage - behåll ländryggen i underlaget under hela rörelsen. För ökad belastning höj händernas position. För lättare belastning använd den plana stationen.

Bild 6: UPPHOPP/PLYOMETRISK TRÄNING I. Utmana spänsten! Hoppa från marken upp på stubben.

Bild 7: UPPHOPP/PLYOMETRISK TRÄNING II. Utmana spänsten! Landa mjukt med lätt böjda ben.

Visa mer

Om denna aktivitet